Web Analytics
Hopp til innhold

Kosthold under trening og vektreduksjon

Det er mange meninger om hva som er 100% korrekt kosthold. Det finnes ikke noe fasitsvar, som gjelder for alle. Det som er viktig, er at du får i deg nok mat, altså mengde – og selvsagt får i deg det du trenger av vitaminer og næring. Og ikke minst nok vann.

Det som er hovedfokuset ved vektreduksjon, er ikke å slanke seg i den forstand at man ikke spiser i det hele tatt, som er direkte farlig. For å få økt fettforbrenning er det viktig at næringsinntaket er i balanse, og at du drikker mye. I tillegg må man selvsagt holde seg i bevegelse – ingenting kommer av seg selv.

Den største feilen mange gjør, er å putte i seg noen slankepiller og tror at det løser alle problemene. Det er tre ting som er viktige: mosjonere / trene, kutte ned på usunne elementer som brus og sjokolade, og gjerne få litt drahjelp av for eksempel slankepiller.

Bytt gjerne ut sjokoladen midt i uka med en skål av frukt, grønnsaker osv. Skrell gulerøtter, kutt opp litt appelsin og bananer, kanskje et eple – eller liker du heller pære? Oppkuttet frukt blir garantert spist opp, mens en fruktskål ikke alltid er så fristende. Bruk fem minutter på kjøkkenet, og lag en liten skål med oppkuttet frukt og grønnsaker, i tillegg til å ha kaldt vann i kjøleskapet. Ikke fordi det er sunnere, men fordi det er øker tilgangen på det, og det gjør terskelen for å spise litt sunnere ting i stedet for for eksempel sjokolade, litt lavere.

Man trenger ikke være hysterisk i forhold til dette, og husk at all reduksjon av søtsaker og brus er god reduksjon. Det er vanen din som skal endres her – så det vil ta tid. Ikke stress dersom du ikke får reduksjon i løpet av kort tid – det kan ta uker og måneder før du ser resultater. Derfor er det viktig at du tenker langsiktig, og ikke gir opp.

Ellers er det jo en evig diskusjon om hva som er best: lavkarbo, eller høykarbo. Fokuset må ikke stå der – fokuset må stå på mosjon og trening, i tillegg til å endre vaner, samt gjerne et hjelpemiddel. Disse tre elementene KAN fungere hver for seg, men er definitivt sterkest når de henger sammen.

Lykke til!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *