Web Analytics
Hopp til innhold

Hvordan motivere seg for vektreduksjon?

Det kan være tøft å gå fra det punktet man har skjønt at man skal eller må gjøre noe med vekta, til å faktisk gjøre noe med det. Det er dessverre ingen mirakelkurer, verken på tankesettet, eller måten man skal redusere vekta på.

Men det finnes en del motivasjonsteknikker man kan benytte seg av, for å komme i gang. Vi er alle forskjellige, så at ikke alle trigges av samme type gulrot er forståelig. Derfor er her noen forslag til å holde motivasjonen oppe. Disse forslagene baserer seg på at du har innsett at noe må gjøres, og at du er villig til å endre livsstilen for å oppnå vektreduksjon og økt fettforbrenning, da enten ved hjelp av trening og mosjon, og eventuelle tilleggshjelpemidler som slankepiller.

Det første som må være på plass, er at du er 100% klar over at en endring må til. Det nyttere ikke å tygge tabletter i et løst håp om at noe skal skje – du må være 100% til stede, og virkelig mene dette.

Her er noen forslag:

  • For at du skal klare dette, endre livsstilen permanent og ikke bare en kort periode, sett deg delmål, og ikke gap over for mye på en gang. Det kan for eksempel være fra å ikke få mosjon i det hele tatt, skal du i løpet av fem dager ha økt mosjonen til 30 minutter spasering hver dag. Ikke start for høyt, det viktigste er at du kommer i gang, og kan holde deg der uten tilbakefall.
  • Belønn deg selv. For hver gang du har spasert i 30 minutter, unn deg noe godt – som ikke trenger å være sjokolade – for eksempel et glass vin, en film, eller noe annet du setter pris på. Husk at det er lov å spise sjokolade eller andre typer godterier, men det er mengden som er det verste. Hold deg på et moderat nivå, så du får mest mulig utbytte av mosjonen.
  • Ikke vei deg for ofte. Å stadig må se på vekta er meningsløst. Et voksent menneske veier forskjellig i løpet av en dag, og kan derfor være mer til hinder enn til hjelp. Det er mer enn nok å veie seg en gang per uke, husk at dette er en maraton og ikke en sprint. Vektreduksjon skal skje over lang tid, samt at du holder på å endre livsstilen din. Det er ikke gjort i en håndvending.

Det finnes flere måter å motivere seg på enn dette, men dette er kanskje noe som kan fungere for deg?

Lykke til!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *