Web Analytics
Hopp til innhold

Forskjellige treningsformer – samme resultat?

Det finnes uttallige måter for å gå ned i vekt. Er de alle like gode? Har de like stor effekt?

Vel. Det viktigste er faktisk ikke hva du gjør, men at du gjør noe. Har du vært lenket til sofaen de siste årene, og trenger en endring i livet ditt, så ikke planlegg slik:

  • Mandag: 30 minutter oppvarming. 60 minutter trappeløping. 15 minutter tøying.
  • Tirsdag: 90 minutter fotball på høy intensitet med gutta. Ingen oppvarming, ingen tøying.
  • Onsdag: “Fridag”. Kun 45 minutter med spensthopp, armhevinger og knebøy.

    osv osv.

Dette vil gå galt av sted. Du må innse at du må komme i gang, sakte men sikkert. Kroppen din er antakelig ikke vant til å bevege seg i høyt tempo over tid, og du vil ha bedre effekt av for eksempel et slikt opplegg for økt fettforbrenning:

  • Mandag: 15 minutter normal gange som oppvarming. Hurtigere gange i 20 minutter. 5 minutter til tøying, også muskler du ikke trodde du brukte (armer, rygg, mage for eksempel)
  • Tirsdag: 15 minutter normal gange som oppvarming. 10 minutter med trappejogging. 10 minutter hurtig gange.
  • Husk uttøying etterpå!
  • Onsdag: 45 minutter normal gange.
  • Torsdag: 15 minutter småjogging. 30 minutter normal gange.

På denne måten får du en forsiktig start, og små og enkle øvelser. Det skal ikke så mye mer til før du har lært kroppen til at all bevegelse er god bevegelse. Etterhvert som du føler at kroppen gir respons på treningen, kan du øke på. Men økter på 90 minutter er ikke hensiktsmessig enn så lenge. Det er bedre med for eksempel 45 minutter hver dag, enn 90 minutter annenhver dag. Kroppen trenger kontinuitet, og vil gi raskere respons dersom du lager deg en rytme på din nye hverdag. For eksempel hver kveld etter ungene er i seng, så tar du deg en liten økt. Gjør det som en fast rutine, ikke sett deg i sofaen etter sistemann er i seng. Ta på deg treningstøyet med en gang tannpussen er ferdig, og du vil oppdage at det er lettere å komme i gang

Trening, og vektreduksjon, er langsiktig arbeid, men du vil garantert få igjen for det! Følelsen av å ha løsrevet seg fra sofaen, mestringsfølelsen over at du tar kontrollen over ditt eget liv og din egen situasjon, selvtilliten som kommer når kiloene forsvinner, økt blodsirkulasjon stimulerer hjernen bedre, og normalt sett vil du få et lengre liv. Ikke så verst det, for noen minutter med bevegelse?

Lykke til!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *